Verdens  største  båter

Verdens største båter

Båtene blir stadig større og større med tiden, effektivisering og mere lastekapasitet øker konkurranse evnen til rederne. Konkurransen i denne bransjen er som de fleste steder ganske tøff, man må omstille seg for og kunne holde tritt med konkurrentene.

Samtidig med at skipene blir stadig større blir det mindre med sjøfolk om bord, de moderne båtene trenger ikke så stort mannskap som før i tiden til diverse vedlikehold og drift.

Mont

Det lengste og tyngste skipet som er blitt bygd så langt er oljetankeren Mont, det var på nesten 460 meter lang og nesten 70 meter bred.

Det ble sjøsatt i midten av 70 tallet ved Sumitomo Heavy Industries i Japan og den første eieren var da en gresk eier som senere kansellerte ordren. Sumitomo ferdigstilte skipet allikevel og Universal Petroleum Carriers kjøpte så skipet.

Skipet har skiftet eiere flere ganger med også Norske eiere involvert, først var det rederiet Jahre Viking så First Olsen Tankers i perioden 1991 til 2009.

Skipet hadde en laste kapasitet på litt over hele 564 000 tonn, fremdriften ble gjort med en dampturbinmotor som ga en ytelse på nesten 30 000 kW som ga en toppfart på 16 knop.

Mannskapet var på litt over 30 stykker som sørget for vedlikehold og fremdriften.

Skipet ble strandet i India for opphugging i slutten av 2009.

CSCL Globe

Det som var verdens største kontainer skip som ble lagd i 2014 er CSCL Globe. Det ble bygget av Hyundai Heavy Industries som ligger i Sør Korea, skipet var blitt bestilt av China Shipping Container Lines.

Det var det første av fem skip som ble ferdigstilt til rederiet, det har en lastekapasitet på hele 19 100 kontainere på 20 fots lengde.

Motoren gir en ytelse på nesten 70 000 kW som igjen gir en toppfart på rundt 22 knop. Skipet er omtrent 400 meter langt og nesten 60 meter bredt, her er det ett mannskap på rundt 30 som holder skipet gående.

MS Ore Brasil

En av verdens største bulkbåter er MS Ore Brasil som eies av Vale Shipping Holding Pte Ltd. Skipet ble bygd i Sør Korea på Daewoo Shipbuilding & Marina Enginering og ble sjøsatt i 2010.

Skipet er litt over 360 meter langt og 65 meter bred med en lastekapasitet på litt over 400 000 tonn.

Hovedmotoren her er en MAN B&W som yter nesten 30 000 kW og den har også tre hjelpemotorer av typen Hyundai HiMSEN, dette gir en fart på neste 16 knop.

Skipet går i dag på fast rute mellom Brazil og Kina.

The Oasis Class

Verdens største passasjer skip er de fire, snart fem skipene i The Oasis Class. Den første av skipene fikk navnet Oasis of the Seas og sto ferdig i 2009.

Skip nummer to ble ferdig året etter og fikk navnet Allure of the Seas, nummer tre sto ferdig 2016 og heter Harmony of the Seas det fjerde skipet sto ferdig året etter og heter MS Symphony of the Seas.

Det siste skipet er planlagt ferdig i 2021 og har ikke fått noe navn enda.

Disse skipene har en lengde på 360 meter og er nesten 50 meter brede. Her har man plass til nesten 6300 passasjerer.

Båtens  bruksområde

Neste innlegg

Båtens bruksområde