Trebåt  2

Trebåt 2

Historien om Norske båtbyggere er lang, den strekker seg tilbake lenge før vikingtiden. De første båtene var trebåter og denne måten og bygge båter på som de gjorde da er fortsatt brukt i dag.

Det er flere måter og bygge trebåter på som kravell, halvkravell, klampbygning, sentinndeling og klossekravell er noen av dem.

Bygge måten og materialvalget kommer mye an på de lokale skikkene og tilgangen til de forskjellige trevirkene som var mest av i de forskjellige områdene.

De første trebåtene

De første trebåtene var stokkebåter, det var uthulede trestammer og lignet da litt på en kano. Disse båtene blir fortsatt lagd og brukt i flere land den dag i dag.

Den eldste stokkebåten som har blitt funnet er rundt 10 000 år gammel og ble funnet i Nederland, den er nesten tre meter lang og litt over 40 cm bred.

Man har funnet stokkebåter også her i landet, den eldste er Sørumbåten som er litt over ti meter lang og her i dag plassert i Norsk Sjøfarts Museum. Man regner med at båten er noe over 2000 år gammel. Siljanbåten er omtrent like gammel og ble funnet ved Siljan i Telemark.

De fleste stokkebåtene man har funnet her i Norge er lagd av furu men en del er også lagd av eik, det er jo tre typer vi har stort sett over hele landet.

Man har funnet stokkebåter i de fleste land i Europa og i midt Østen og de har da utviklet seg videre til og bli kanoer, utrigger, katamaran og pram som vi kjenner godt til i dag.

Utviklingen

Den første utviklingen av stokkebåtene kom da man festet ett bord på sidene for å forhøye kantene, dette var da de første klinkbygde båtene. Så startet man med å lage en mere spiss stevne av planker, det ble da enklere og ro eller padle stokkebåten da vann motstanden ble betraktelig mindre.

Klinkbygde båter ble da veldig vanlig i Skandinavia og ble videreutviklet under vikingetiden. Da ble det lagd mange forskjellige varianter av båter med både store forskjelligheter på utseende og egenskaper som de hadde ute på vannet.

Klingbyggingen var en bygge metode hvor de lot plankene overlappe hverandre og festet dem med forskjellige typer klinker.

Amerikanerne lagde sin egen variant av disse byggemetodene, listekravell. Her brukte de lister i stedet for planker på båtene med skarpe linjer.

Kaldbarking er en byggemetode som har kommet i den senere tid, det var da Epoksy lim kom att man så brukte denne metoden.

Her blir spantene lagt ned i en form eller en mal og lister blir så lagt på, så legger man på to lag med finer som bindes sammen med Epoksy. Dette blir igjen slipt og jevnet før man legger på ett tynt lag med mahogni både innvendig og utvendig.

Man slipte lagene ofte under prosessen, dette for og få en så glatt overflate som mulig. Så er det bare å lakkere noen lag og avslutte med polering så får man en perfekt finish på det hele.

Resultatet er at man får veldig lite vedlikehold og en meget sterk trebåt som man kan få nyte i mange år.

Trebåt

Neste innlegg

Trebåt