MK Faxsen – en legende langs norskekysten!

MK Faxsen – en legende langs norskekysten!

Mk Faxsen er en legende blant kystfolket fra Møre og opp til Finnmark. Den 100 år gamle fiskeskøyta har utført mange oppdrag langs nordre delen av norskekysten. Både som fiskeskøyte, frakteskute, i krigstjeneste og passasjerbåt på cruisetur. Men den har også vært mange turer enda lenger sør enn til Møre. En av de senere års sydligere reiser var «Kulturseilasen 2014» – Grunnlovsjubileumsturen sommeren 2014 ned til Oslo.

Historikk

Den ble bygget i 1916, etter bestilling av Harald Pedersen fra Bliksvær, på båtbyggeriet hos Nils Skandfer i Vefsn. Hvorfor den ble bygget nettopp her ryktes det at de hadde det billigste tilbudet, samt at Skandferbåtene ble et begrep blant fiskere i nord Norge – et begrep på kvalitet. Kun de aller beste fiskerne hadde råd til å skaffe en Skandferbåt!

Det har vært en del forandringer i årenes løp, og forandringene har skjedd slik, rent kronologisk:

1928: Overhaling. Båten fikk ny stevnsko og ny rorkult.
1939: «Faxsen» fikk ny maskin; en Wichmann 50 hk, semidiesel. Samtidig ble maskinkeisingen byttet og byssa ble ominnredet og flyttet bak keisingen. Dessuten ble reviseringsstangen forlenget.
1940: «Faxsen» i krigsmundur. Kutteren ble nedrigget og malt grå. Stormasta ble saget av ca. 2 meter over dekksplan, og som feste for en platform til en 20 mm Oerlikon maskinkanon. På hver side av styrhuset fikk den en mitraljøse, og på hekken fikk den et stativ for synkeminer. Det sistnevnte våpenet gjorde båten så baktung at mye stein måtte legges i baugen under dørken.
1946-47: Total overhaling. Tømmer som var blitt ødelagt under krigstjenesten ble skiftet ut. Båten fikk ny mast, men den ble ikke festet i kjølen slik som den opprinnelige. 1/3 av reparasjonskostnadene ble refundert av staten. Resten måtte familien dekke selv.
1948: Det gamle styrhuset ble skiftet ut.
1956: «Faxsen» fikk nytt styrhus med bysse under og kahytt bak byssa. Skroget ble forlenget med 8 fot.
1957: Ny vinsj ble påmontert.
1975: «Faxsen» får sine første juksamaskiner.

Båten ble selvfølgelig modernisert opp gjennom årene for å følge med i utviklingen og f.eks i 1952/1953 fikk båten sitt første ekkolodd.

Faxsen-ved-Stormen-1110x739

Arbeidsplass for flere generasjoner

Harald Pedersen fikk ikke bare sin båt bygget i Vefsn – det var også der han fant sin kone Hanette som han etter hvert fikk fire barn med – tre sønner og en datter. Paret fikk Håkon i 1918, Magnus i 1920, Alf i 1925 og parets datter kom som en liten attpåklatt i 1934. Om datteren har hatt sin arbeidsplass om bord vites ikke, men alle guttene har jobbet om bord etter tur.

Arbeidsoppgaver for Faxsen

Fra 1917 og frem til 1932 var det fiske som var hovedgesjeften for brødrene Pedersen og deres nye båt. I bedriften var det også flere fiskebruk på Kårøya og Prestholmen som de overtok etter sin far Hartvig Pedersen. Det fortelles at Hartvig i denne tiden drev med seilskøyter, mens den yngre generasjonen satset på motoriserte båter. Familien eide også i denne tiden ei lita skøyte ved navn Embla.

Forbundet KYSTENs Landsstevne 2014

Next Article

Forbundet KYSTENs Landsstevne 2014