Kongeskipet «Norge»

Kongeskipet «Norge»

Det er mange skip og fartøy i Norges langstrakte land. Men et av de aller mest kjente skipene må jo være Kongeskipet «Norge». Skipet ble bygget i 1937 og det er i år 80 år siden det første gang ble sjøsatt i England – da under navnet «Philante»

Kongeskipet «Norge» ble gitt som folkegave til Kong Haakon i 1948. Skipet er Kongens eiendom, men blir drevet av mannskap fra Sjøforsvaret. Skipet blir primært benyttet i sommerhalvåret.

Kongeskipet Norge er ett av verdens to gjenværende kongeskip, etter at det britiske kongeskipet Britannia ble tatt ut av drift i 1997. Det andre er det danske kongeskipet Dannebrog.

Historie

Da den danske prins Carl forhandlet med norske diplomater om å la seg krone som norsk konge, ble han lovet «en yacht utrustet til bruk når han måtte ønske», men den norske statens økonomi tillot ikke det etter unionsoppløsningen. Etter Kongens eksil under den annen verdenskrig kom spørsmålet opp og en innsamling til en folkegave ble startet. I juli 1947 ble den britiske motoryachten «Philante» kjøpt for 1,5 millioner kroner. I forbindelse med innkjøpet ble det bygget en egen dokk på Karljohansvern i Horten, spesielt tilpasset Kongeskipet.

Skipet var bygget av Sir Thomas Sopwith, en av Storbritannias fremste fly konstruktører, og ble sjøsatt i 1937 som «Philante». Det ble av Sopwith brukt som moderfartøy for seilbåter under hans forsøk på å vinne America’s Cup. Da krigen brøt ut ble fartøyet rekvirert av myndighetene og seilte som eskortefartøy for den britiske marine.

I årene som fulgte etter overrekkelsen brukte Kong Haakon skipet på tokt langs norskekysten og til fjernere farvann. I juni 1955 benyttet Kongen Norge, da han besøkte Molde. Dette ble hans siste tokt.

Kong Olav overtok skipet etter sin far i 1957. En teknisk gjennomgang resulterte i en ti-årsplan for oppgradering av skrog og teknisk utstyr. Kong Olav fulgte sin fars tradisjoner og brukte kongeskipet både privat og offisielt.

Brannen

Vinteren 1985 lå Norge til reparasjon og oppgradering ved Horten Verft. Under sveisearbeider oppsto det en brann som raskt spredte seg til hele skipet. Da brannen ble slukket, var skipet totalt utbrent, men undersøkelser viste at verken skrog eller maskin var påført alvorlige skader. Kongen bestemte at skipet skulle gjenoppbygges.

Arkitekt Finn Nilsson fikk på nytt oppgaven som interiørarkitekt. Blant annet ble broen byttet ut. Denne ble bygget inn i en av Kongsberggruppens bygninger. Fra den gamle broen ser man over til dokken der skipet ble restaurert. Vel et år etter brannen kunne Kong Olav igjen overta Norge. Skipet var da i en langt bedre sikkerhetsmessig og teknisk stand enn det hadde vært før brannen.

KS «Norge» i dag

Skipet er bemannet med mannskap fra Sjøforsvaret. Total besetning er 18 befal og 36 vernepliktige. KS «Norge» henter hovedtyngden av sitt vernepliktige mannskap fra rekruttskolen KNM Harald Hårfagre i slutten av februar. Etter oppussing og oppøving åpner sesongen i mai ved Kongens embarkering. Kongeskipet seiler etter Kongens behov; mye knyttet opp mot Kongens store seilerinteresse. Kongen debarkerer vanligvis i september.

Fakta om KS «Norge»

  • Lengde: 80,6 meter
  • Bredde: 11,6 meter
  • Dypgående: 4,7 meter
  • Brutto tonnasje: 1625 tonn
  • Marsjfart: 14 knop
  • Besetning: 18 befal og 36 vernepliktige
  • Hjemmehavn: Oslo
  • Maskin: to Bergen Diesel, hver på 1 760 hk
På  bøljan  den  blå

Next Article

På bøljan den blå