Berømte  skip

Berømte skip

Skipets historie har det blitt skrevet mye om, veldig mange skip har kommet inn i gruppen historiske skip. Det er både vanlige skip men det er nok krigs skip det er flest av i denne gruppen. Uansett er det flotte skuter som har hjulpet menneskene i veldig mange situasjoner. Handel var veldig viktig, samt det å oppdage nye steder som oftest ble gjort til kolonier under de Europeiske stormaktene.

HMS Viktory

HMS Viktory

HMS Victory som ble egnet som ikke sjødyktig i strid ble gjort om til et skips sykehus i en periode etter slaget ved Cape St. Vincent. Det gikk rundt tre år så ble det manko på first rate skip i England og det ble da beordret å sette Victory i stand igjen. Det ble en omfattende jobb som tok rundt tre år og fullføre, det var mere alvorlig skadet en de først antok. Da skipet igjen var stridsdyktig forlot det Portsmouth med Samuel Sutton som kaptein. De hentet Vise admiralen Horatio Nelson som skulle lede flåten videre. Det som ble Victory`s siste slag skjedde så ved slaget utenfor Trafalgar, her vant også England med skipet hadde fått så store skader at det måtte taues in til Gibraltar for og repareres.

Da skipet så vendte tilbake til Portsmouth mente man at skipet var for gammelt til og være i gruppen av first rate og ble omgjort til second rate. Skipet ble så brukt til å frakte soldater og utstyr. Dette pågikk ikke mere en i ett år så ble det til ett flytende depot for så igjen å fungere som fengsel. Det ble så bestemt at skipet skulle hugges opp, med det likte ikke folket. Ett så historisk skip ville de beholde og det ble da gjort om til ett slags flytende museum. Men det måtte snart igjennom en omfattende reparasjon da det meste av treverket var blitt pil råttent.  Skipet er i dag fult ut restaurert og er en del av National Museum of the Royal Navy.

HMS Bounty

HMS Bounty

HMS Bounty er også et skip som har fått mye omtale, det er lagd film og flere kopier av skipet i den senere tid. Skipet tilhørte Great Britain Royal Navy og var beregnet på botaniske oppdrag. Skipet var bygd som et bulkskip og het først Bethia, The Royal Navy kjøpte så skipet da det var rundt tre år gammel og bygde det om til sitt behov. Skipet fikk så i oppdrag og reise til Tahiti å hente breadfruit planter for et eksperiment. Det var kaptein William Bligh som fikk jobben med og føre skipet på denne turen. Turen fra Spithead i England og over til Tahiti tok nesten ett år og gjennomføre. De ble der i rundt fem måneder før de forlot Tahiti, men turen gikk ikke som planlagt. Det oppsto flere situasjoner som til slutt gjorde at mannskapet gjorde mytteri. Blight og en del av mannskapet ble satt i en robåt og HMS Bounty satte først kursen til øya Tubuai for så og dra tilbake til Tahiti. Her ble en del av besetningen igjen da skipet forlot for og finne seg et trygt sted. De fant ved en tilfeldighet øya Pitcairn som var blitt merket feil i kartene og bestemte seg så for og bli der.

Her brant de så opp skipet for å unngå å bli oppdaget.

 

 

Berømte  skip

Neste innlegg

Berømte skip