Båter

Båter

Båter finnes det veldig mange varianter av. Alt fra små robåter til kjempestore lasteskip. Norge har jo lang tradisjon med og ferdes på hav og vann, også med båt og skipsbygging har vi lang tradisjon med.

Det er mange langs vår kyst som bygger trebåter på den gamle måten og det har også kommet en god del som bygger med glassfiber, aluminium og plast. Det har jo blitt et greit levebrød for små og mellomstore bedriftene.

Typer

Det er trebåter som nok er det mest av i våre små vann og ute ved kysten, båter som passer for mange forskjellige gjøremål.

Men det har jo kommet andre sterke materialer også som egner seg til båtbygging. Det som kalles plastbåt er lagd av glassfiber armert polyester, her har man en form som man da legger lag på lag med glassfiber til man får en ønsket tykkelse på skroget og dekket.

Aluminiums båter har den fordelen av at den er veldig lett og den ruster jo ikke. Det er gjerne seilbåter, livbåter og motorbåter som blir lagd i aluminium. Det er spesielt hurtig gående båter som benytter denne type skrog.

Så har vi jo stål båtene, de krever jo en god del vedlikehold da det ruster ganske fort. Her er det gjerne større skip som lages som trenger solide skrog og stor laste evne,

En type materiale som ikke er så veldig mye brukt er betong, betong båt eller også kalt FerroCement båt har sine fordeler med sin store tyngde og da ligger godt i sjøen. Men selv om båten er solid krever den sitt av vedlikehold, det største problemet er om sjøvannet begynner å tære på armeringen. Da blir det fort en stor og kostbar sak og rette opp problemet.

Det er stort sett bare seilbåter som blir lagd med denne metoden.

Kurvbåt er en morsom liten sak, ikke noe særlig utbredt her i landet. Den er en del brukt i forskjellige steder i England og vanlig i land som Vietnam, Irak, India og Tibet.

Her er byggemetoden skinn som er satt stramt på flettet ramme, det var ofte kurvmakere som lagde disse artige variantene. Denne egner seg kun på rolige vann for maks to personer. En perfekt liten fiskebåt som er lett og få med seg rundt omkring.

En større variant av skinnbåt er spesielt brukt av befolkningen i arktiske strøk. Her er byggemetoden det samme som kurvbåten, man har en ramme som man strekker skinnet på. Egner seg godt i de kalde strøk til både jakt og fiske.

Med flere råvarer som har kommet til igjennom tidene har også gummibåten kommet til. Selv om det nå har kommet flere typer materialer som er vesentlig sterkere en gummi har navnet gummibåt blitt betegnelsen på det meste av oppblåsbare båter.

Det er lettbåter, lystbåter, livbåter og fritidsbåter som det går mest av i gummibåt klassen.

Det som nok er den mest populære gummibåten i dag er nok RIB båtene, de er ypperlige fritidsbåter som også politiet og marinen ofte har begynt å benytte seg av. Bruksområdene her er veldig mange.

Trebåt  2

Neste innlegg

Trebåt 2